Nejočekávanější filmy letošního MFFKV

27. června 2016 v 14:17 | Jáchym Šidlák |  Téma


Léto už je v plném proudu a se začátkem letních prázdnin se blíží i 51. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Je tedy na čase si ujasnit, jaké filmy budou letos nejžhavější.




Samozřejmě že každý návštěvník festivalu má priority nastavené jinak, můj seznam však vypadá nějak takto.

Ve jménu krve

Zřejmě nejočekávanějším filmem z letošní "hororové" půlnoční sekce je francouzsko-americké Ve jménu krve, kde hlavní roli drsného táty neztvární nikdo jiný než samotný Mel Gibson. O horor se, pravda, přímo nejedná, ohlasy z Cannes ale naznačují, že se na Ve jménu krve vyplatí do půlnoci počkat.


KVIFF: Kariéru Mela Gibsona lemují postavy, které ve filmech obyčejně trpí jako psi. Podobně je tomu i v akční podívané, nedávno uvedené mimo soutěž o půlnoci v Cannes, i když tentokrát to bolí více drogové dealery, kteří se bývalému členovi motocyklového gangu "Hells Angels" s ušpiněným trestním rejstříkem postaví do cesty. S gustem a typickou sebeironií ztvárnil Gibson postavu Johna Linka, žijícího uprostřed kalifornské pouště v přívěsu, který zároveň slouží jako tetovací studio. Jeho upřímná snaha sekat dobrotu a vystříhat se násilí i návykových látek vezme za své v okamžiku, kdy se náhle zjeví pohřešovaná dcera Lydie, skrývající se před výše zmíněnými zlými muži. Na výčitky a kázání však není moc času. Ve jménu krve je šarmantní šestákový thriller, který nad kategorii solidní pozvedá Gibsonovo absolutní položení se do role, kreace, jejíž energie je přinejmenším strhující.

Míra natěšenosti: 85 %

Aaaaaaaah!

Ze všech věcí, které mají být na komedii Aaaaaaaah! podivné, je nejpodivnější tahle: v celém filmu nepadne jediné slovo. Postavy ze sebe vydávají jen řev, skřeky a pazvuky. Jestli tohle nestojí za zkoušku, tak už nevím, každopádně jistá je jedná věc - může to dopadnout jakkoliv, jen ne obyčejně.


KVIFF: Nízkorozpočtový film Stevea Orama, natočený ve starším formátu 4:3, lze nazvat spikleneckým holdem takzvaným "video nasties", pokleslým hororům, jejichž šíření na VHS bylo v Británii 80. let zakázáno. Vyvolaly tehdy vlnu kritiky, chápající jejich dostupnost pro domácí videoprojekce jako ohrožení morálních hodnot. Doslova napěchovaný přemrštěnými "kruťárnami" a odpudivými gagy, představuje snímek Aaaaaaaah! přesně to, čeho se britští cenzoři obávali, a zároveň působí jako úžasná swiftovská satira na všemožné temné aspekty současného života. Stejně jako ve francouzské kultovní klasice Themroc (1972), ani tady se nemluví žádným srozumitelným jazykem a není užit ani jediný titulek. Diváci přesto pochopí drtivou většinu sdělovaných významů z kontextu a především ze směsi mimiky a řeči těla, což potvrzuje nelichotivý fakt, na nějž Oram poukazuje - že totiž máme velmi blízko k ostatním primátům.

Míra natěšenosti: 75 %

Vábení sirén

Ačkoliv mě označení "žánrové spojení muzikálu, pohádky a hororu" dvakrát neláká, věřím, že Vábení sirén stojí za zkoušku - hlavně proto, že film pochází od našich sousedů z Polska. Za zmínku stojí, že se v jedné z hlavních rolí objeví Michalina Olszańská, známá ze své sociopatické role Olgy Hepnarové.


KVIFF: Zlatá a Stříbrná jsou mořské panny, které na sklonku osmdesátých let dopluly do nočního klubu ve Varšavě, kde díky svým libým hlasům a jedinečným tělesným proporcím roztočily zářnou kariéru tanečnic a zpěvaček. V bizarním prostředí těchto podniků zkoušejí první cigaretu, panáka, polibek, poznávají lásku i zklamání, aby brzy zjistily, že v životě není nic tak krásné, jak to na první pohled vypadá. Příběh o lásce, dospívání, nabývání zkušeností a pozbývání iluzí je intimní zpovědí režisérky i autorek původní hudby (sester Barbary a Zuzanny Wrońských), jejichž dětství je těsně spojeno s životem nočních klubů, ve kterých vystupovali jejich rodiče. Právě jejich podmanivě dekadentní atmosféru se ve svém žánrově rozpínavém debutu pokusila Agnieszka Smoczyńská evokovat. Temnou povahu Zlaté tu Michalina Olszańská zpřítomnila stejně přesvědčivě jako svůj sociopatický part ve snímku Já, Olga Hepnarová (2016), jen namísto jízdy náklaďákem zde přichází k řeči krvelačné choutky.

Míra natěšenosti: 75 %

Noční můra

Opět jeden půlnoční film - ani tenhle však pravděpodobně nemá být hororem v pravém slova smyslu. Sám pořádně nevím, co od něj čekat, po audiovizuální stránce by však podle ohlasů mělo jít o pohlcující zážitek a anotace také zní přinejmenším originálně.


KVIFF: Co kdyby E. T. - Mimozemšťan nebyla roztomile nemotorná figurka, ale odpudivě vyhlížející a podivné zvuky vydávající monstrum, připomínající znetvořené embryo? A co kdyby ho u sebe doma nenašel malý chlapec z rozvrácené rodiny, ale šestnáctiletá dívka holdující divokým pařbám a mající problémy s vlastní psychikou? Odpověď, kterou na tyto otázky dává režisér AKIZ ve svém filmu Noční můra, zní: Byla by to fantaskní haluz na pomezí zjitřené skutečnosti a horečné fantazie. Těžko zařaditelný snímek multimediálního umělce s pseudonymem AKIZ důmyslně pracuje se snovou logikou a podmaňuje si divákovo podvědomí výjevy tepajícími teenagerskými úzkostmi a lezavými pocity nepatřičnosti a hnusu. Tvůrci této intenzivní audiovizuální jízdy varují před zvukovými a stroboskopickými efekty, ale zároveň nabádají provozovatele kin, aby snímek promítali s maximální hlasitostí. MFF Karlovy Vary uvádí snímek jako družbu s Festivalem otrlého diváka.

Míra natěšenosti: 90 %

Komorná

Existuje jen jeden jediný důvod, který mě přiměje se podívat na jihokorejský film, a ten se jmenuje Chan-wook Park. Filmy jako Oldboy, Stokerovi nebo Nebohá paní Pomsta napovídají, že nejnovější výtvor tohoto režiséra bych si neměl nechat ujít.


KVIFF: Šlechtična Hideko žije v ústraní na venkovském panství se svým strýcem a poručníkem. Chlípný strýc vychovává Hideko přísnou rukou a čeká, až dospěje, aby si ji mohl vzít a zmocnit se jejího bohatství. V domě se však objevuje podvodník, který zosnuje příchod mladé komorné Sookee, ve skutečnosti chudé kapsářky, která mu má pomoci nebohou Hideko svést. Dobře promyšlený plán ale začíná hatit vášeň, která mezi dvěma dívkami zahoří. Brzy navíc přestává být jasné, kdo koho ve skutečnosti podvádí. Příběh bestselleru Zlodějka spisovatelky Sarah Waters do japonsko-korejských reálií 30. let 20. století převedl jeden z nejvýraznějších jihokorejských režisérů současnosti Park Chan-wook a vytvořil dynamický thriller plný zvratů prodchnutý podmanivou erotickou atmosférou.

Míra natěšenosti: 80 %

Pustina

Jestli má být český seriál Pustina následovníkem Hořícího keře, musím říct, že laťka je nastavena hodně vysoko. Na druhou stranu, i Pustinu píše výborný scénárista Štěpán Hulík a námět vypadá velmi slibně, ve spolupráci s HBO tak nakonec může zase jednou vzniknout povedený český televizní počin.


KVIFF: Znepokojivý je pohled na krajinu na česko-polském pomezí, která se před divákem otevírá v úvodních záběrech netrpělivě očekávaného osmidílného seriálu Pustina. Otázka, zda dál těžit hnědé uhlí, nebo přestat, rozděluje místní komunitu stejně jako názor na chování progresivně uvažující starostky obce Hany Sikorové. Nevyhnutelné referendum však přestává být tématem dne v okamžiku, kdy se Hanina dcera Míša nevrátí ze školy domů. V exkluzivní světové premiéře uvádí MFF KV první dva díly ambiciózního dramatického seriálu s prvky thrilleru, kterým HBO Europe navazuje na spolupráci s uznávaným scenáristou Štěpánem Hulíkem a produkční společností, jež se podílela na veleúspěšné historické minisérii Hořící keř. Autor umělecké koncepce Pustiny a hlavní režisér projektu Ivan Zachariáš si ke spolupráci přizval respektovanou scenáristku a režisérku Alici Nellis.

Míra natěšenosti: 85 %

Zpovědi

Pro mě nejočekávanější film Hlavní soutěže. Protentokrát nesoudím podle ničeho jiného než samotné anotace, která mě zaujala na první pohled.


KVIFF: "Jsou bohatí, vypasení a uhlazení. Nejsou schopni rozlišit dobro od zla. Nepečují o sirotky, nebrání práva těch nejchudších." Takto popisuje finančníky a bankéře, klíčové hybatele globálního dění, kartuziánský mnich Roberto Salus, který se na pozvání šéfa MMF Daniela Rochého účastní zasedání ministrů financí zemí G8. Nacházíme se na baltském pobřeží v majestátně vyhlížejícím luxusním hotelu, kde se státní pokladníci chystají uvést do praxe radikální ekonomickou reformu, která bude mít nezvratně ničivé důsledky na méně rozvinuté země. Sebejistá arogance ekonomických lídrů však vezme za své v okamžiku, kdy je jeden z nich nalezen mrtev ve svém hotelovém pokoji. Salus se okamžitě stává hlavním podezřelým. Roberto Andò i ve svém novém filmu, který je svého druhu filozofickou detektivkou, dokazuje, že vybraná elegance stylu a myšlenková hloubka se nemusí vylučovat. Prostřednictvím svého hrdiny, ztělesněného nenapodobitelným Tonim Servillem (Velká nádhera), s kultivovanou grácií a jemnou ironií mimo jiné připomíná, že plýtvání časem dosud nikoho nezabilo.

Míra natěšenosti: 90 %

Švýcarák

No dobře, Švýcarák se nemusí trefit každému do vkusu, ale já už se dlouho na nějaký film tak netěšil. Tyhle absurdní, ujeté komedie mám fakt rád, navíc za pozornost stojí už jen samotné obsazení Daniela Radcliffea. Jestli mi Švýcarák unikne, budu se do smrti proklínat.



KVIFF: Pokud žijete v domnění, že hranice filmového vyjadřování se už nedají posunout, tvůrci Švýcaráku vás vyvedou z omylu. "Rozhodli jsme se složit film výhradně z motivů, které nenávidíme," říkají Daniels (Danielové), renomovaní autoři videoklipů, o svém celovečerním debutu a nejkontroverznějším a zároveň nejvíce okouzlujícím snímku letošního Sundance. Trosečník Hank už přestal doufat, že na opuštěném ostrově narazí na živou duši. Před zoufalým činem jej ale na poslední chvíli zachrání pohled na bezvládné tělo, vyvržené z moře. Budoucnost najednou dostává nové kontury a na Hanka čekají neuvěřitelná dobrodružství všeho druhu ve společnosti mírně pobledlého Mannyho. V melancholicky laděné kámošské komedii jedou Paul Dano a Daniel Radcliffe na vlně bezbřehé fantazie a dokazují, že životní radosti a strasti se mají sdílet s kamarádem, i za cenu toho, že jeho tělo nejeví známky života. Téměř.

Míra natěšenosti: 95 %
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 A. l Our-Health.blog.cz | Web | 27. června 2016 v 14:21 | Reagovat

to "aaaaah" bude zajímavý, bud to bude super enbo mrtě píčovina, tak jsem zvedavá :D

2 weekly-vomit | 27. června 2016 v 14:24 | Reagovat

[1]: Jo, mám stejný pocity :D píčovina to asi bude každopádně, jen jde o to, jestli bude vtipná nebo ne :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama